Sunday, March 6, 2011

Tabik Soljar...

Dalam menyambut ulang tahun kelahiran, hati merasa bangga kerana pada tarikh yang sama adalah ulang tahun bagi penubuhan Tentera Darat Malaysia. Mungkin sebab inilah jiwa ketenteraan dalam diri begitu tebal walaupun gagal untuk menjadi pegawai tentera. (cita-cita masa sekolah). Namun demikian masih lagi boleh berbangga dengan tauliah sebagai Leftenan Muda (Wataniah).  Disebabkan kekangan kerja, masa tidak mengizinkan saya untuk aktif lagi dalam Rejimen Askar Wataniah. (gantung but).

 Kenangan bersama rakan- rakan  ROTU UM Batch 22

78 tahun dahulu Pasukan Askar Melayu telah ditubuhkan dengan kekuatan hanya 25 anggota. Kini kekuatan Pasukan Askar Melayu telah berkembang dan megah dengan kekuatan 25 Batalion. Pada awal penubuhannya, pihak British tidak  menaruh keyakinan terhadap kebolehan Askar Melayu. Tapi semua keraguan itu berjaya dihapuskan semasa Perang Dunia ke-2.

# Sejarah Rejimen Asikar Melayu Diraja (RAMD) Klik Sini.

Benteng terakhir pihak British di Singapura iaitu Bukit Chandu menyaksikan keperwiraan Askar Melayu. Pertempuran ini turut diakui oleh Jepun antara satu pertempuran yang begitu hebat dan memerlukan jepun menghantar ketumbukan yang lebih ramai. 

Berikut adalah antara perwira negara  yang telah gugur semasa mempertahankan negara iaitu Leftenan Adnan Saidi,Leftenan Ahmad Nordin, Leftenan Abbas Muhd Said, Leftenan Abdullah Saad, Leftenan Ibrahim Sidek, Leftenan Muhammad Ariffin Hj Sulaiman, Leftenan Abdul Wahid Mat Kidam dan Leftenan Muhd Isa. Manakala pegawai Askar Melayu yang mati diseksa ialah Leftenan Yazid Ahmad dan Leftenan Noordin Muhd Shaari.

Keberanian Askar Melayu bukan sahaja terkenal semasa perang Dunia Ke2, malah di seluruh dunia. Masih ingatkah lagi kita pada Peristiwa Pasar Bakhara Somalia? Filem Black Hawk Down telah menafikan dan menyelewengkan fakta tentang sumbangan Askar Melayu dalam misi menyelamat tentera Rangers Amerika ini. Peristiwa Pasar Bakhara mempamerkan kebodohan dan risikan yang lemah dari tentera Amerika. Bukan itu sahaja, kerana terlalu yakin dan bangga mereka terperangkap dalam perancangan yang tidak menjadi.

Seorang perwira kita telah gugur dalam misi menyelamat Tentera Amerika yang bodoh sombong ini iaitu Koperal  Mat Aznan. Sumbangan tentera kita dalam misi Pengaman PBB yang lain seperti di Bosnia dan Lubnan mempamerkan semangat juang yang tinggi dan tidak pernah terhakis bermula dari penubuhannya sebelum Perang Dunia Ke-2 hinggalah pada hari ini.

 Kata-kata yang terukir pada Tugu Negara

Kini setelah 78 tahun berlalu, Tentera Darat Malaysia semakin kuat dan moden. Bukan sahaja mempunyai angkatan udaranya sendiri tetapi perolehan moden seperti Kereta Kebal PT91M(Pendekar), Pelancar Roket Berganda (Astros 2 & 3) dan penggunaan kenderaan Humwee yang memudahkan susun atur pergerakan yang lebih pantas banyak meningkatkan kekuatan dan keupayaan Tentera Darat.

Dengan sambutan setiap tahun iaitu pada 1 Mac, semoga Tentera Darat akan terus maju dan gagah sebagai benteng yang mempertahankan negara dari segala ancaman luar mahupun dari dalam. Ketabahan dan keteguhan yang ada pada tentera-tentera kita pastinya akan membawa Tantera Darat ke satu tahap yang tinggi dan digeruni.

Tabik kepada anda semua Soljar...... GEMPUR WIRA................

Kenangan bersama rakan PTD Batch 1/2006 semasa di PULADA

Al-Fatihah buat wira bangsa yang telah gugur demi mempertahankan negara...

m@tmin
* Semangat perjuangan harmoni.........




No comments:

Post a Comment