Tuesday, July 12, 2011

Fortaleza De Malaca... kita masih lupa....lupa..lupa dan lupa........


Di sini, 
Namanya "Fortaleza De Malaca"
Ya maksudnya "Kota Yang Pertama Di Melaka"
Sebuah kota yang terbina 
Di atas keruntuhan sebuah bangsa...
Dan... kita telah LUPA...


Sisa-sisa ini
Bagaikan tiada apa-apa
Sedangkan padanya 
Untuk kita renungi...
Dan kita masih LUPA...
 
  Bongkah ini 
Pernah menjadi saksi
Bangsa yang berdaulat
Runtuh kerana kuasa, harta dan wanita
Juga masih kita LUPA....


Kota ini
Tegaknya berdiri
Mengangkat maruah si penjajah
Lalu menghenyak maruah peribumi
Dan kita terus ALPA...



Kita terus LUPA...


LUPA......



Semoga aku tidak LUPA....
(brader ni selalu berada di tenpat ini, namanya Daniel... tanyakanlah dia tentang sejarah kota ini, anda pastinya terkejut dengan fakta-fakta yang tidak pernah tercatat dalam buku teks sekolah anda...)


Sisa-sisa ini
Lukanya meninggalkan parut
Yang tidak pernah akan hilang
Kita LUPA...
Bumi ini pernah....
Jatuhnya hanya SEHARI..
Tapi terpasung BERATUS TAHUN.....

Semoga aku tidak LUPA....
Semoga aku tidak LUPA....
Semoga aku tidak LUPA....
Semoga aku tidak LUPA....
Semoga aku tidak LUPA....

m@tmin
11 Julai 2011 
PPUM

No comments:

Post a Comment