Wednesday, June 27, 2012

Hidup Ini Indah - Tentang LRT



Alhamdulillah, hari ini saya berkesempatan untuk melalui sekali lagi  pengalaman yang pernah diraih pada tahun 2006. Namun demikian pengalaman pada hari ini begitu berbeza. Lima tahun yang lepas saya menaiki LRT untuk ke tempat mesyuarat. Tujuannya adalah untuk merasai sendiri pengalaman menaiki LRT ke tempat kerja sebagaimana yang dilalui oleh manusia lain yang turut menggunakan pengangkutan ini. 

Pengalaman pada tahun 2006 bagaikan sebuah mimpi buruk. Apa yang saya lihat hanyalah pertarungan antara manusia. Berasak-asak memasuki LRT hingga tiada sedikit pun ruang yang kosong ibarat tin sardin. Sikap pentingkan diri sendiri terutamanya mendapatkan ruang yang selesa begitu terserlah dan jika anda bukan seorang awek yang cute atau lelaki yang kacak, lupakanlah hasrat memohon simpati semata-mata inginkan ruang yang selesa. Itulah keadaan yang saya hadapi selepas terpaksa menaiki tren yang ke – 8 (sepanjang waktu menunggu)  dari Stesen Kerinchi ke KL Sentral.

Hari ini pada masa yang sama seperti tahun 2006 iaitu jam 8.00 tepat, saya memilih untuk menggunakan LRT ke tempat mesyuarat dari Stesen Kerinchi ke KL Sentral. Aneh, saya begitu mudah menaiki tren. Tiada lagi adegan berasak-asak. Rupanya koc LRT telah ditambah sebagaimana langkah transformasi yang dilaungkan oleh kerajaan. Sepanjang perjalanan saya mengukir senyum. Apa yang saya sangka sudah mati sebenarnya masih hidup di kalangan masyarakat kita. Begitu merangsangkan.

Jangan sesekali beranggapan budaya membaca masyarakat kita sudah pupus. Sepanjang perjalanan saya lihat budaya ini begitu subur. Masih terbayang situasi Pak Cik tua yang khusyuk menatap akhbar harian, Adik manis yang asyik dengan novelnya, lelaki yang tenang dengan Majalah National Geographic, mamat photographer dengan majalah aperture bulan Julai 2012 dan akak misi dengan majalah I Islam.

Sikap terpuji remaja cina yang memberikan tempat duduk kepada wanita melayu yang mengandung begitu mengesankan jiwa. Keperihatinan seorang wanita cina memimpin si buta sehingga ke pintu gate Putra LRT KL Sentral memberi saya satu perasaan bahawa hidup ini begitu indah jika dikongsikan tanpa adanya persenngketaan dan harapan itu ada di mana-mana sahaja.

Pengalaman pada pagi ini walaupun hanya 10- 15 minit sahaja benar-benar memberikan saya satu suasana baru dalam minda. Minda yang positif untuk menggapai hidup yang indah. 


m@tmin
Putrajaya
27.6.12

No comments:

Post a Comment