Monday, April 29, 2013

Di Sebalik Jalur Pelangi.... (Edisi PRU13)


Jumaat lepas saya berkesempatan mengerjakan solat Jumaat di salah sebuah masjid di Shah Alam. Intipati khutbah yang disampaikan oleh tuan imam lebih kepada perpaduan. Saya tertarik dengan kata-kata tuan imam tentang warna pelangi dan perbezaan fahaman dalam politik.

Dalam kehangatan suasana PRU13, tuan imam menekankan supaya semua pihak berlapang dada dalam berpolitik. Kematangan seseorang individu samada bakal YB mahupun penyokong kuat parti amat penting. Perbezaan pastinya wujud kerana sokongan terhadap parti yang berbeza.

Saya berpendapat, tidak kira apa sahaja pendapat yang digenggam, paparkanlah  sikap dengan penuh berhemah, lontarkanlah kata-kata dengan lembut dan berlapanglah dalam perdebatan. Jangan sesekali dibalas keji dengan keji, cacian dengan cacian dan keburukan dengan keburukan. Sesungguhya KEBAIKAN itu akan hanya terbit dari alunan sikap dan kata-kata yang terpuji.

Perbezaan yang wujud bukanlah bermakna perlunya berlaku perpecahan. Andai perbezaan itu dipacu selaras dengan prinsip-prinsip ISLAM, pastinya PERBEZAAN itu menjadi PEMANGKIN kepada sebuah PERPADUAN.

Saya kongsikan kata-kata tuan imam yang masih saya ingat hingga hari ini.

"Jadikanlah PERBEZAAN itu seperti WARNA PELANGI. Sesungguhnya PERBEZAAN WARNA itulah yang menjadikan PELANGI ITU INDAH dipandang".

m@tmin
Putrajaya
29.4.2013

No comments:

Post a Comment