Friday, January 29, 2010

MENJENGAH JENDELA PENULISAN

Berbakat dalam penulisan ??? Tidak semua orang memiliki bakat dan kebolehan dalam bidang penulisan. Tapi ini tidak bermakna seseorang itu tidak boleh menulis. Bakat sebenarnya boleh diasah, kebolehan boleh digilap apatah lagi idea yang ada disekeliling kita terlalu banyak, cuma menunggu masa untuk dipetik. Itu pandangan yang cuba ditanam dalam diri ini.

Bidang penulisan samada novel, puisi/sajak dan cerpen merupakan bidang yang amat menarik lantas terdetik diminda untuk mencuba. Panduan penulisan saudara Faisal Tehrani dan NIMOIZ TY cuba dihadam, namun nyata belum cukup untuk dijadikan bekalan jika tidak berguru.  Beberapa kelab dan badan penulisan cuba dirisik, malangnya rasa rendah diri dan keyakinan yang goyah membantutkan hasrat. Kelab dan badan penulisan yang ada nyata dilihat terlalu tinggi lantas terlintas dihati bagaikan tidak mesra bagi mereka yang baru bertatih.

 AVA (Astaka Villa Aksara) mula menarik perhatian . Diri bagaikan senang dan selesa ketika melayari laman AVA di internet.  Kebanyakan pengunjung dan ahli  AVA adalah mereka yang baru dan masih belajar walaupun sudah ada antaranya yang telah berjaya menghasilkan novel dan cerpen. Matlamat AVA juga begitu menarik dan mendorong diri menyertai AVA. Tahniah urusetia AVA.

Peluang  mengikuti Bengkel Penulisan Novel 2 pada 3 Jan 2010 anjuran  AVA begitu berbaloi. Teguran dan tunjuk ajar yang diterima dari  Pn. Nisah Haron cukup menyedarkan diri bahawa menulis sebenarnya bukanlah sesuatu yang yang boleh dipandang ringan dan mudah. Ada cara dan tekniknya. Menulis juga adalah satu seni yang begitu indah dan menarik namun boleh menjadi rendah martabatnya apabila disalahguna.

Seorang teman bertanya, kenapa aku mahu menulis..... aku cakap, aku ada cerita untuk dikongsikan. Menulis novel, cerpen, puisi dan sajak adalah salah satu medium yang sesuai.....



Terima Kasih Bro SF & Bro Farid

p.s : Ini hanyalah pandangan peribadi semata-mata.

Jumpa lagi......

No comments:

Post a Comment