Sunday, October 31, 2010

Better Late Then Never

Tertarik dengan ulasan Mamat Khalid tentang Subjek Sejarah dalam ruangan Bersama Selebriti di Berita Minggu.

"Beritahu mereka sejarah yang sebenar! Bagaimana asimilasi pembentukan sosiobudaya dari Srivijaya hingga ke alaf baru. Sekarang tiada siapa pun ketahui akan sejarah betapa besarnya institusi Raja-raja Melayu yang mula-mula mendakap agama Islam lalu menurunkan nikmat itu ke seluruh rumpun bangsa. Tiada kesedaran akan peristiwa itu.

Kebesaran kerajaan Melaka yang menjadi tumpuan hingga ke benua Eropah. Terapkan pengetahuan pedih bagaimana anak bangsa disembelih dan dirobek dada oleh kuasa luar yang menapak atas kelemahan perpaduan yang terjadi.


Kita jeritkan semula bagaimana kezaliman Bintang Tiga bermaharajalela ingin menukar perlembagaan negara ke arah komunisme. Mereka bukan ‘cool’ seperti mana yang cuba diceritakan oleh sesetengah golongan.

Pelajar dan masyarakat harus disedarkan dengan kegagahan perjuangan pahlawan-pahlawan dulu." 


#  Masih terkenangkan tentang peristiwa di pejabat tidak lama dulu, seorang anak muda dari Johor tidak kenal siapa itu Si Bongkok Tanjung Puteri. Juga kecewa dengan remaja sekarang ini yang lebih mengingati tarikh lahir artis berbanding tarikh penubuhan Malaysia..

# Tahniah kepada kerajaan kerana sedar dan bertindak walaupun sedikit terlewat.. apa2 pun Better Late Then Never..

Jumpa lagi...

No comments:

Post a Comment