Friday, October 8, 2010

MENCARI PERSAMAAN DALAM PERBEZAAN...

Rumah Terbuka Apartmen Mutiara 3 Sept. 2010
(Bukannya susah mencari persamaan dalam perbezaan)

Akhir-akhir ini, banyak pihak yang berbicara tentang Hak Sama Rata tanpa mengambil kira di mana sebenarnya bumi yang dipijak. Tanpa sedar rupa-rupanya ramai yang buta sejarah dan tidak pernah mengambil iktibar dari peristiwa yang pernah berlaku.

Entah sama ada tidak tahu atau sengaja melupakan usaha pemimpin-pemimpin terdahulu dalam membentuk sebuah negara merdeka, PERLEMBAGAAN yang telah dirangka adalah untuk menjaga Hak Bumiputera Tanpa Mengabaikan Kaum-Kaum Lain. Bukannya susah untuk memahami apa yang terkandung dalam PERLEMBAGAAN ini, namun disebabkan adanya agenda tersendiri oleh pihak-pihak tertentu maka kebenaran seolah-olah ditutup.

Ada yang menuntut hak sama rata sedangkan dalam masa yang sama turut perjuangkan perkara yang sebaliknya. Contoh yang jelas adalah BAHASA. Masing-masing menuntut untuk menggunakan Bahasa Sendiri sedangkan Bahasa Rasmi di Malaysia adalah BAHASA MELAYU. Akibatnya ramai yang mengaku warganegara Malaysia tetapi langsung tidak faham dan bertutur dalam Bahasa Melayu.

Sebenarnya bukanlah susah mencari persamaan dalam  perbezaan yang wujud, yang penting sikap bertolak ansur, memahami sejarah, saling menghormati dan semangat patriotik yang tinggi  menjadi asas dalam mewujudkan kerukunan antara kaum yang wujud.

Sekadar berkongsi dengan semua. Jumpa lagi.....

m@tmin
9 Sept 2010





No comments:

Post a Comment