Sunday, August 21, 2011

Pensel Merah & Buku Bergaris...


Gambar dari sini 

26 tahun dahulu, seorang kanak-kanak telah menerima  sebatang pensel & sebuah buku pemberian dari makciknya. Sebatang pensel berwarna merah dan sebuah buku yang bergaris... harga pada ketika itu lebih kurang RM 0.30. Pemberian untuk mengelakkan buku makciknya dari menjadi mangsa seorang budak yang baru mengenal pensel.

Suatu pagi, kanak-kanak itu merenung serumpun pokok pisang yang berhadapan rumahnya. Suatu tempat yang menarik untuk memesrai pensel merah & buku bergaris ini. Di bawah redup pokok pisang dan beralaskan juga daun pisang, maka budak itu mula menulis & kadang-kadang hanya menconteng.. dari saat itu pantang ada kertas kosong pastinya akan menjadi mangsa contengan...

26 tahun berlalu, kanak-kanak itu terus menulis & kadang-kadang menconteng tapi bukan lagi di bawah pokok pisang. Kini kanak-kanak itu menulis & kadang-kadang menconteng menggunakan pen berdakwat hitam, di bawah sebuah bangunan berwarna hijau. 

Sempena Aidilfitri 2011, kanak-kanak itu mahu menghadiahkan sebuah beg tangan kepada makciknya, harganya nyata berbeza dengan pemberiannya 26 tahun dahulu. Namun nilai RM 0.30 lebih besar maknanya kepada kanak-kanak itu. Dan kanak-kanak itu mahu makciknya senyum sepertimana dia pernah tersenyum saat teruja menerima pensel merah & buku bergaris sebagai teman.

26 tahun yang berlalu, namun saat itu masih melekat pada hati.....

m@tmin
Jln. Klang Lama





No comments:

Post a Comment