Friday, December 14, 2012

Morning Glory - Sisi Positif Di Tempat Kerja



Sejujurnya saya mengaku tahap kesihatan juga antara faktor yang boleh menjejaskan kehidupan seharian lebih-lebih lagi pada pekerjaan. Apabila dikhabarkan ujian darah perlu dilakukan kerana disyaki deman denggi, ianya bukanlah sesuatu yang cool. Alhamdulillah keputusannya negatif.

Dan pagi ini deman semakin pulih. Saya memilih untuk berehat dan menonton saluran HBO. Saya tertarik dengan sebuah filem arahan Roger Mitchell iaitu Morning Glory yang sedang ditayangkan. Para pelakonnya bukanlah pelakon yang terkenal kecuali Harisson Ford. Morning Glory adalah kisah seorang wanita bernama Becky Fuller yang mempunyai impian untuk menjadi penerbit di Syarikat Penerbitan Today. Memulakan langkah pertama sebagai penerbit di  IBS, dia bergelut dengan karenah kakitangan dan sasaran yang telah ditetapkan oleh pihak atasan.

Cabaran demi cabaran yang diterima ternyata Becky Fuller tidak berputus asa. Dan usaha Becky Fuller ini berbaloi. Rancangan Daybreak membuat perubahan besar-besaran dan berhasil menarik ramai penonton sekurang-kurangnya 1.5 juta penonton yang disasarkan pengurusan atasan.

Filem ini membuka pandangan saya terhadap beberapa perkara positif yang boleh diterapkan dalam tempat kerja seharian.

1. Seorang ketua perlu sentiasa menjadi pendorong.
2. Menghargai individu di persekitaran kerja.
3. Perlu sentiasa berubah dengan idea-idea yang segar.
4. Mereka yang bermasalah perlu dikenalpasti dan diberikan suntikan semangat untuk berubah. 
5. Jika mereka yang bermasalah ini masih tidah berubah, buang barah ini dari ruang kerja. 
6. Suka dengan tugasan yang diamanahkan.
7. Menghargai detik-detik bersama dalam laksanakan tugasan.
8. Sentiasa berikan yang terbaik.
9. Sentiasa berusaha.

Banyak lagi sisi positif yang boleh dituliskan, namun cukup 9 perkara ini yang saya tidak nafikan ianya tidak semudah menulis disini berbanding melaksanakan. Ianya sesuatu yang memerlukan keberanian, kesungguhan, ketabahan dan keikhlasan. Tidak mustahil si kerdil yang lemah boleh bertukar menjadi gergasi yang gagah. Dengan memulakan langkah yang pertama biarlah masa yang membuktikannya.

 m@tmin
15.12.12






2 comments: