Sunday, January 26, 2014

Tentang Buku : Qalam Kalbu






Semalam saya sempat membaca Novel Qalam Kalbu karya Sri Rahayu. Novel terbaru yang saya beli 2 Minggu lepas. Karya ini telah mendapat tempat kedua dalam Sayembara Penulisan Novel, Cerpen Dan Puisi ITBM-PENA-BH yang baru diumumkan. Aneh juga rasanya apabila saya memilih untuk mendapatkan novel ini terlebih dahulu berbanding Novel D.U.B.L.I.N karya Wan Nor Azriq Wan Mokhtar yang mendapat tempat pertama. 

Selain tertarik dengan paparan kulit novel ini, sinopsis yang digarapkan juga sedikit sebanyak membuatkan saya tertarik dengan novel ini. Membaca novel ini bagaikan seorang penyiasat yang mencari sebuah jawapan. Jalan cerita yang menarik dan mengangkat keindahan seni Kaligrafi Islam, Silat, dan juga seni lukis. Cuma di akhir cerita, pencarian Muhammad Azim dalam novel ini seolah-olah tidak tercapai sepenuhnya.

Menariknya lagi, saya ingatkan Ganchong adalah nama satu tempat di luar negara. Rupanya saya tersilap, Ganchong dalam novel ini adalah sebuah mukim yang wujud di Negeri Pahang. Satu maklumat yang baru untuk saya. 

Tidak rugi untuk memiliki novel ini dan amat sesuai untuk bacaan  keluarga. Qalam Kalbu adalah karya Sri Rahayu yang kedua saya miliki selepas Bimasakti Menari. Kedua-duanya bagi saya adalah karya yang amat bagus dan ada tarikan yang tersendiri. 

Sinopsis : 

Muhammad Azim pemuda mithali si pencari jawapan. Surat-surat lama tinggalan bapanya membingkar akar leluhur. Branwynn Gwill, seorang perempuan suruhan yang hidup pada tahun 1881 di sebuah rumah sakit jiwa di London telah berutus surat kepada seorang pemuda bangsawan dari Pahang, Tun Ahmad Basil ibnu Tun Hassan perwira; titik ini mengheret Muhammad Azim dan gurunya, Haji Mus'ab ke Kota London.

Perkelanaan Muhammad Azim dan Haji Mus'ab ke Kota London menemukan satu demi satu kejutan. dengan mencantumkan serpihan kemusnahan keluarga dan menemukan jalan untuk kembali ke pangkuan ayahnada dan bondanya dan menemukan penawar untuk kalbunya?


m@tmin
Battle Control Station
27.1.2014




 




2 comments:

  1. Salam Matmin,

    Terima kasih kerana sudi membaca QK dan sudi menukil reviu di blog saudara.

    Sri Rahayu Mohd Yusop

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam.

    Sama-sama. Sekadar meluahkan pendapat. Semoga banyak lagi karya bermutu dapat dihasilkan oleh puan.

    ReplyDelete