Friday, April 9, 2010

The Blind Side

Entah kenapa aku tertarik untuk membeli DVD cerita The Blind Side... namun 2 bulan lamanya  aku peram dan baru 3 hari lepas berkesempatan menonton filem ini.... 5 bintang diberikan pada cerita ni.... memang berbaloi...

Berdasarkan kepada kisah benar, pengarahnya John Lee Hancock berjaya mewujudkan satu jalan cerita yang menarik dan berkesan. Lakonan mantap juga telah ditunjukkan dari Sandra Bullock dan Quinton Aaron. Filem ini boleh dikatakan sebuah filem motivasi yang penuh dengan elemen kekeluargaan dan kasih sayang. Rasanya pandangan yang dilontarkan oleh Faisal Tehrani sudah cukup menggambarkan bahawa filem ini benar2 bagus. (Pandangan Beliau).


 Kisah beliau menjadi tontonan seluruh dunia, kasih sayang tanpa membezakan warna kulit....

Kadang-kadang diri tertanya-tanya kenapa "filem kita" tidak mampu menghasilkan filem yang sebegini... Adakah pemikiran karyawan kita hanya setakat berlingkar dengan dunia hantu, rempit, drift, cinta (yang ntah apa2) dan hanya berlatarkan kepada hiburan semata2... malang sungguh...

Seingat aku, filem melayu terakhir yang paling aku teruja nak  menonton adalah Leftenan Adnan dan hanya 2  @ 3 filem lain yang berbentuk komedi sekadar melepaskan tekanan kerja... Bilakah filem-filem melayu yang baik dan bermutu akan menjadi tontonan kita?

Kita mempunyai ramai penulis-penulis yang berbakat dan mempunyai banyak karya yang bermutu, mengapa tidak mengetengahkan novel-novel mereka ini dalam bentuk filem? Negara kita juga tidak kurang dengan pahlawan-pahlawan zaman dahulukala, kenapa malu mengetengahkan watak2 mereka ini dalam filem...?
Kenapa  tidak mengetengahkan kisah benar tokoh2 besar negara kita yang telah berjaya dalam pelbagai bidang dalam menyuntik motivasi kepada remaja2 kita hari ini?

Keadaan ini seolah-olah membenarkan tanggapan masyarakat luar bahawa rakyat Malaysia hanya tahu menikmati hiburan kosong semata-mata. Apakah ini "The Blind Side" yang tidak dapat dilihat oleh karyawan2 dan penerbit kita dalam membuat filem?

Jumpa lagi..........

1 comment: