Friday, August 20, 2010

BILA BUTA SEJARAH

Akhir-akhir ini kecewa dengan kenyataan sesetengah pihak terutamanya ahli politik. Kenyataan melulu dan membabi-buta membelakangi sejarah lampau. Sejarah yang sepatutnya dijadikan iktibar untuk kelangsungan perpaduan, malangnya diketepikan kerana kepentingan politik.

Sedar atau tidak, tahap intelektual CSL ternyata berada pada tahap yang paling rendah dan buta sejarah. "Adil" bukan hanya setakat "sama rata" maksudnya, tetapi juga "meletakkan sesuatu pada tempatnya yang betul" menurut kamus Dewan Edisi Keempat.

Kenapa masih lagi mahu menanam rasa prejudis terhadap Bangsa Melayu yang sanggup melepaskan haknya untuk berkongsi dengan bangsa lain? Kenapa masih lagi mahu mencabar kesabaran bangsa Melayu?

Ingin juga bertanya pada CSL, bintang mana yang tersemat dihati beliau yang menjadi falsafah perjuangan. Bintang Berlima atau Bintang pecah 14? Jika Bintang Berlima, nyah kamu dari bumi Malaysia ini...

Berikut luahan sejarawan negara yang kecewa dengan sikap segelintir bangsanya yang buta sejarah BERITA HARIAN (20 OGOS 2010). Terima kasih Tan Sri.


 Kenapa perlu bertelagah sedangkan kita boleh hidup bersama? Gambar kredit kepada blog ini..

No comments:

Post a Comment